Spółka Jeronimo Martis Polska S.A., właściciel Biedronki – stworzył największą sieć detaliczną w Polsce. Firma obecna jest na rynku 25 lat, a na koniec 3 kwartału 2021 roku liczba obiektów zlokalizowanych w 1100 miejscowościach wynosiła 3154. W pierwszym kwartale roku przychody popularnego w Polsce dyskontu wyniosły 3,4 mld euro, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Spółka przeznaczyła w 2021 roku 700 mln Euro na nakłady inwestycyjne, z czego 60 proc. dotyczyć będzie sieci Biedronka. Ekspansja marki to 100 nowych sklepów w mniejszym formacie i modernizacja 250-300 placówek.
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE AKTYWA INWESTYCYJNE W CZASIE RECESJI
Polskie dyskonty spożywcze – Biedronki to dzisiaj jedne z najchętniej wybieranych aktywów inwestycyjnych zarówno przez inwestorów instytucjonalnych jak i prywatnych. Ten rok jest rekordowy. Wśród polskich inwestorów zamknęliśmy od stycznia kilkanaście transakcji w przedmiocie nieruchomości handlowych , w większości z nich królowała Polska Biedronka, a tuż za nią uklasowały się retail parki. Najatrakcyjniejsze są nieruchomości nabywane w portfelach gdzie głównym najemcą jest sieć spożywcza i np. apteka, drogeria czy bank. Są to zazwyczaj małe parki handlowe o powierzchni do 5000 m2. Chętnie również wybierają wielkopowierzchniowe hipermarkety spożywcze typu Tesco, Carrefour czy Kaufland o powierzchni 10.000-20.000 m2 lub pojedyncze lokale handlowe o powierzchni 100-2500 m2, skomercjalizowane pod sklepy spożywcze np. takich sieci jak Stokrotka, Lidl, Piotr i Paweł czy Lewiatan; lokale handlowe o powierzchni 100-500 m2 skomercjalizowane pod najemców sieciowych takich jak Rossman czy Pepco oraz wynajęte małe jednostki biznesowe lub magazyny ostatniej mili w promieniu 20 km od centrów miast. Popyt aktywnych inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w sektorze handlowym przewyższa podaż . Mocno osłabiony przez pandemię sektor handlowy zyskał nową niszę inwestycyjną . Widoczny jest wzrost zapotrzebowania zarówno na dyskonty spożywcze jak i mniejsze formaty parków handlowych. Na rynku nieruchomości komercyjnych brakuje aktywów inwestycyjnych.
Również dużym zainteresowaniem szczególnie inwestorów prywatnych cieszą się sklepy z najemcą Hebe oraz Apteka Na Zdrowie należąca do portugalskiej firmy Jeronimo Martins Polska S.A. I
ILE MOŻNA ZAROBIĆ NA NIERUCHOMOŚCIACH HANDLOWYCH WYNAJĘTYCH DLA SIECI BIEDRONKI?
Inwestowanie w nieruchomoścI handlowe wynajęte dla Biedronki to bardzo intratne zajęcie. Czynsze lokali skomercjalizowanych pod dyskont wynoszą około 30.000 zł – 120.000 zł miesięcznie. Przy rocznej stopie procentowej ok. 7% można precyzyjnie obliczyć czynsz z takiej inwestycji.
Inwestowanie w lokale handlowe ma wiele zalet. Ta forma inwestycji zapewnia długoterminowe i regularne zyski. Ugruntowana pozycja najemcy na rynku gwarantuje umowy na 10-15 lat. Wskazać również należy dbałość najemcy o lokale będące wizytówką marki, a to minimalizacja wydatków na modernizacje obiektów przez właścicieli. Umowa zawarta z najemcą sieciowym to także bezpieczeństwo w przypadku dochodzenia ewentualnych roszczeń z tytułu zaległych płatności.
NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ DECYDUJĄC SIĘ NA INWESTYCJE W NIERUCHOMOŚCI HANDLOWE?
Najważniejsze aspekty decyzji biznesowej w przypadku inwestycji w nieruchomości handlowe to:
Czas trwania umowy najmu,
Catchment (zasieg),
Lokalizacja inwestycji,
Przewidywana stopa zwrotu z inwestycji,
Możliwość ekonomicznego wyjścia najemcy,
Wysokość czynszu,
Dostępność miejsc parkingowych,
Dobry dojazd do inwestycji,
Sposób zabezpieczenia płatności czynszu od najemcy.
CZY SIECI HANDLOWE DINO MOGĄ ZAGROZIĆ BIEDRONCE?
W sierpniu cena akcji Dino na giełdzie osiągnęła rekordowe poziomy. Za jeden walor płacono 318 zł, a to oznacza , że wycena polskiej sieci sklepów osiągnęła 31,1 mld. Spółka DINO Polska rozwija się bardzo dynamicznie. Czy może zagrozić Biedronce – królowej polskiego handlu i covidowych transakcji ? Dino jest obecnie w dużej ofensywie. Na koniec pierwszego półrocza sieć liczyła 1622 i daleko jej były do portugalskiego konkurenta liczącego 3 154 obiekty, ale pościg jest coraz bardziej widoczny. W pierwszej połowie roku Dino Polska otworzyło 150 nowych sklepów, podczas gdy Biedronka tylko 53, a do tego 14 zamknęła. Porównując wyceny rynkowe: Dino – 31 mld zł i Jeronimo Martins, właściciela Biedronki – 11 mld euro, czyli prawie 50 mld wyraźnie widać , że różnica jest mniejsza niż liczba sklepów. Perspektywy polskiego Dino są wysoko rokujące.
INNE DYSKONTY SPOŻYWCZE W POLSCE
Jak wynika z najnowszych prognoz, w ciągu najbliższych 5 lat dyskonty będą najszybciej rozwijającym się formatem na rynku spożywczym w Polsce. Wygrywają nie tylko dogodną lokalizacją, ale również coraz szerszą ofertą świeżych produktów i żywności convenience. Nowe dyskonty spożywcze takie jak Netto, Aldi czy Lidl powstają jak grzyby po deszczu w każdym województwie. W Polsce działa obecnie 4,6 tys. dyskontów spożywczych.
Zamierzają Państwo sprzedać lub kupić Biedronkę albo inny dyskont spożywczy ? Zapraszamy do kontaktu. Sprawnie i bezpiecznie przeprowadzimy cały proces sprzedaży